اندیشکده اقلیم و آمایش
اندیشکده ها
اندیشکده های رصد مسائل جامعه و کشور
به منظور اجتماعی کردن دانش، رصد مسائل جامعه و تحولات علمی کشور، جهتدهی و ساماندهی فعالیتهای استادان دانشگاهها در راستای حل معضلات کشور و جامعه اسلامی و ایجاد قطبهای علمی- اندیشهای در اقصی نقاط کشور براساس مزیت نسبی و مسائل مبتلابه استانها و مناطق مختلف کشور و نیز اولویتهای سازمان بسیج اساتید، اندیشکدههای راهبردی در حوزههای مختلف علمی و بین رشته ای تشکیل می گردد.
v کارویژه اندیشکده ها:
کار ویژه اصلی اندیشکده ها عبارت است از:
کشف نیروهای ممتاز و نخبه، تولید فکر و اندیشه، تدوین گزارشهای نوبهای برای مراجع مربوطه در نظام و نیز حفظ عناصر حزب اللهی و بسیجی دانشگاهها
حمایت از اساتید توانمند و دارای ایدههای نو و خلاق برای رفع نیازها و حل معضلات کشور و معرفی آنها به مراجع مربوطه
ایجاد ارتباط بین دانشگاه و جامعه از طریق رصد مسائل و معضلات جامعه و چارهجویی برای آنها
رصد تحولات علم و جریانهای علمی (تولید و ترجمه کتابها یا منابع درسی و کمکی) در دانشگاهها
حمایت از محققین و پژوهشهای معطوف به حرکت در مرزهای دانش و تحولات جامعه و جهان (آینده نگری)
حمایت از کرسیهای نقد، نوآوری و نظریه پردازی (با لحاظ اولویتهای سهگانه: دروس دانشگاهی، مسائل ملی و مشکلات محلی)
کمک به فرایند جنبش نرمافزاری و تولید علم در دانشگاهها
سازماندهی اجتماعی نیروهای موافق انقلاب و نظام در دانشگاهها و مراکزعلمی- پژوهشی
v حوزۀ مأموریت اندیشکده ها:
موضوع اندیشکده ها در تهران (مرکز) میتواند ملی و مسائل کلان و راهبردی کشور و نظام باشد و پیوند با اساتید و حلقه های علمی اقصی نقاط کشور نیز برقرار کند. درواقع، اندیشکدهها در مرکز و دانشگاههای مادر، موضوع محور و براساس موضوعات و مسائل کلان کشور خواهند بود.
اندیشکده ها در استانها و سایر مناطق کشور، براساس اولویت بندی مسائل مبتلابه این مناطق خواهد بود؛ یعنی در شهرستانها و دانشگاههای سطح دو، اندیشکدههای مزیتمحور براساس مسائل اولویت دار مناطق مختلف خواهند بود.
تبصره: مأموریتها و موضوع اندیشکدهها باهماهنگی و حتی پیشنهاد بسیج اساتید استانها و کانونهای دانشگاهها خواهد بود
قطب علمی هر رشته- موضوع، صرف نظر از محل اصلی استقرار اندیشکدۀ مربوطه، میتواند پیوستگی با اساتید و حلقه های علمی سایر مناطق و دانشگاهها هم داشته باشد.
در هر دانشگاه (مادر و بزرگ) یا در هر استان یک یا دو قطب علمی براساس تخصص اساتید مورد نظر شکل میگیرد و سایر استادان از سراسر کشور به آنها متصل میشوند.
محوریت تشکیل اندیشکده ها براساس مسائل و معضلات مبتلابه و اولویت های کشور و نظام اسلامی است و هر یک ماموریت خاصی را براساس ظرفیت ها و امکانات محل و هدایت سازمان بسیج اساتید دنبال خواهند کرد.
اندیشکدهها در حوزهها و موضوعات مورد نظر، در مقام مطالبهگر علمی ظاهر شده و گفتمان مطالبهگری را در سطح ملی و محلی ساماندهی و راهاندازی خواهند نمود.
هر نوع کار و فعالیت پژوهشی از قبیل پیوست نگاری فرهنگی، جنگ نرم، حلقههای علمی، تحول در علوم انسانی، و ... از این پس ذیل اندیشکدهها سازماندهی و قالب بندی خواهد شد.
قالب های علمی کارهای اندیشکده ها اعم است از: نشستهای علمی تعدادی از اساتید در موضوع محوری مأموریت اندیشکده ها، سخنرانی علمی، تشکیل سمینار، طرحهای پژوهشی راهبردی، کرسیهای نقد، نوآوردی و نظریهپردازی که در نهایت ممکن است به شکل پالیسی و سیاست به دستگاههای اجرایی، دولت یا وزیر مربوطه ارائه شود.
در اندیشکده ها، پژوهشهای بنیادین انجام نخواهد شد و بیشتر، رفع معضل شکاف بین نظر و عمل مورد توجه است. از این نظر، تمرکز بر پژوهش های راهبردی و مسئله محور (البته با لحاظ اولویتهای ملی و محلی) خواهد بود.
گزارش های راهبردی مبتنی بر امنیت محله محور، حل مسائل محلهای، و طرحهای راهبردی برای محلات ( در حوزۀ جامعه شناسی و ...)
برخی از محورها و موضوعات احصایی تشکیل اندیشکدهها عبارتند از:
تعلیم و تربیت، کارآفرینی، اقتصاد و کیفیت، محیط طبیعی ایران (یا طبیعت ایران)، سرمایه اجتماعی، امنیت و دفاع، ایمنی و سلامت، آزادگی و حریت اجتماعی
v ساختار اندشکده ها:
هر کانون بسیج، به منزله یک اندیشکده است که به هدایت و حمایت و مدیریت فعالیتهای علمی اساتید آن دانشگاه میپردازد.
در رأس هر اندیشکده درکنار رئیس کانون بسیج (که رئیس اندیشکده نیز هست)، شورایی مرکب از اعضای هیأت علمی متخصص همان رشته یا حوزۀ علمی از دانشگاههای مختلف حضور خواهند داشت که هدایت علمی فعالیتهای آن را برعهده خواهند داشت.
اندیشکده دارای هویت مستقل از کانون بسیج است و هدایت آن توسط شورای علمی خواهد بود و در درازمدت، یک نهاد مدنی قدرتمند در حوزه تخصصی مربوطه خواهد شد.
هر اندیشکده، دارای حداقل سه گروه علمی در چارچوب مأموریت خود است و هر گروه نیز متشکل از حداقل سه عضو هیأت علمی متخصص و صاحب نظر مرتبط خواهد بود.
اندیشکده ها میتوانند بینرشتهای و درونرشتهای هم باشند تا همه جوانب یک مسئله ملحوظ شود.
اندیشکدهها در حصار بروکراسی بسته و مقررات وزارت علوم و دانشگاهها نبوده و قرار است چابک، جهادی و خلاق باشند و با شیوههای میانبُر به سازماندهی و جذب ایدهها و نخبهها بپردازند و ایدهها را توسط نخبگان به محصول (خط مشی) و راهبرد تبدیل یا نزدیک کنند.
استادان و صاحبان طرح و ایده، طرحها، ایدهها و مسائل مورد نظر خود را جهت تصویب نهایی به شورای علمی گروه مربوطه ارائه میدهند. دستگاههای اجرایی و مراجع تصمیمسازی هم ممکن است معضلات خود را به اندیشکدهها ارجاع دهند.
اندیشکدهها پروژهها و معضلات را از نظام اداری- اجرایی میگیرد، تجزیه و تحلیل میکند و با توزیع بین اساتید و گروههای متخصص آن حوزه، بعد از گرهگشایی و ارائه راهحل، به نظام اداری- اجرایی بازمیگرداند.
هر اندیشکده یک دبیر و دبیرخانه خواهد داشت که مسئول دریافت طرحها و ایدهها از استادان و صاحبنظران، دعوت به جلسه شورای علمی، پیگیری مصوبات و تصمیمات شورای علمی، رابطبین شورا و محققان و استادن و نیز اجرای تصمیمات شورای علمی خواهد بود.
شورای علمی هر اندیشکده مسئول سیاستگذاری علمی و تصویب طرحهاو نظارت بر اجرای طرحهای مصوب خواهد بود.
شورای علمی، دارای یک دبیر (از بین متخصصان همان رشته- موضوع) است که امور اجرایی و اداری شورا را انجام میدهد.
v ابهامات و سوالات:
نحوۀ تأمین بودجه و منابع مالی طرحها و برنامههای اندیشکده ها؟ آیا خودشان مستقلاً بودجه و منابع مالی دارند که با اختیار تصمیم گیری و هزینه نمایند؟ یا مستقیماً به سازمان بسیج وصل میشوند؟ یا جذب منابع از دستگاههای دولتی- اجرایی و بخش خصوصی خواهند داشت؟!